|
Post by Destiny on Jun 20, 2014 15:44:36 GMT 2
|
|
|
Post by Destiny on Jun 20, 2014 15:55:45 GMT 2
Tapahtumia Metsälampi-ajalta28.02.2014 HelmivaellusHelmivaelluksessa Pipsan ratsastajana oli Jossu, yksi Pipsan hoitajista. 21-23.02.2014 viikonloppuleiriLeiri meni hyvin ja Pipsa oli koko leirin ajan virkeä sekä eteenpäinpyrkivä. Pipsan ratsastajana ja hoitajana toimi omistaja Destiny. 03.03.2014 laskiaisriehaLaskiaisriehassa Meiju K. osallistui Pipsalla sekasakin laukkakilpailuun ja ratsukko voitti koko kisan!
|
|
|
Post by Destiny on Jun 20, 2014 16:02:41 GMT 2
Vanhoja päiväkirjamerkintöjä
Destiny 18.4.2014 Ilta tallilla
Kävelin kohti taloa tallikassi olkapäälläni. Vaikka kello oli jo kuusi, oli kaikkialla todella valoisaa. Astuin sisään taloon ja kävelin kaapeille. Avasin kaappini ja tungin kassin sinne. Suljin kaapin ja hölkkäsin ulos talosta.
Pipsa oli viety jo talliin, joten suunnistin sinne. Hain pölyharjan ja kaviokoukun. Sidoin tamman kiinni ja aloitin harjaamisen. Neiti ei onneksi ollut likainen, joten sain harjattua nopeasti. Otin kaviot ja sen jälkeen vein tavarat harjapakkiin. Irroitin satulasta huovan ja etsin käsiini loimivyön. Hain myös suitset ja puin varusteet tammalle. Suojat jalkaan ja maneesiin.
Maneesissa kiipesin Pipsan selkään ja puristin pohkeillani käynnin merkiksi. Kävelin pitkään pitkillä ohjilla, jotta saisin tamman kunnolla vertymään. Otin ohjat kunnolla käteen ja nostin ravin. Taivuttelin puoliveristä ja tein paljon pysähdyksiä. Kun tamma kuunteli tarkasti jokaisen avun, siirsin sen käyntiin. Annoin tummanruunikon levähtää rauhassa hetken, kunnes keräsin ohjat käsiini. Nostin laukan ja laukkasimme muutaman kierroksen. Kun siirsin käyntiin, olisi Pipsa tahtonut vielä laukata. - Mä vien sut joku lähipäivä maastoon ja irrotellaan ihan kunnolla, mä lupaan, kuiskasin tammalle loppukäyntien aikana. Käänsin tytön kaartoon ja liu'uin alas selästä. Taputin Pipsaa kiitollisena ja lähdin kohti päätallia.
Vein Pipsan karsinaansa ja riisuin siltä varusteet. Vein ne siististi oikeille paikoilleen. Tämän jälkeen harjasin ja loimitin neidin. Autoin Iidaa iltatallissa, jonka jälkeen lähdin kotiin.
Destiny 26.4.2014 Laukkamaasto ja kevätsiivousta
Talutin Pipsaa kohti päätallia. Lämpöasteita oli luultavasti 15 ja aurinko paistoi. Sidoin neidin kiinni käytävälle ja riisuin siltä ulkoloimen. Puoliverinen ravisteli kaikki pölyt pois ja maiskutteli. Naurahdin hieman ja hain Pipsan harjapakin. Etsin käsiini kumisuan ja aloitin harjaamaan pyörivin liikkein, etenemällä kaulasta hännän päähän ja toistin saman toisella puolella. Pipsa hörähti tyytyväisenä ja venytti kaulansa pitkäksi. Harjasin tamman vielä läpi pölyharjalla ja sen jälkeen palautin harjapakin paikoilleen. Hain satulan, suitset sekä suojat ja varustin tummanruunikon.
Veryttelin Pipsan kentällä menemällä kaikki askellajit huolella läpi sekä taivuttelin tammaa. Kun neiti kuunteli avut kunnolla, lähdin maastoon. Kävelimme laukkapellon päähän ja tein siellä muutaman käyntiympyrän. Tämän jälkeen kannustin Pipsan laukkaan. Tamma lähti kuin raketti. En pidätellyt puoliveristä yhtään vaan annoin sen päästellä höyryjä ulos. Tummanruunikko juoksi ja juoksi isoin askelin kohti pellon toista päätä. Tuuli iski vasten kasvoja ja kevyessä istunnassa jalkoja alkoi särkeä, mutta en välittänyt siitä. Olimme melkein pellon laidassa, joten aloin tekemään pieniä pidätteitä. Pellon laidassa käänsin hevosen voltille ja siirsin sen käyntiin. Pipsa oli hionnut aika paljon, joten kävelimme rinnakkain takaisin tallille.
Talutin neidin karsinaan, jossa riisuin sen varusteet ja vein ne paikoilleen. Pesin tytön ja vedin hikiviilalla turkkiin jääneet vedet pois. Loimitin Pipsan ja jätin sen karsinaan. Itse menin satulahuoneeseen, jossa Taru kuurasi Myyn valjaita. Tervehdimme toisiamme ja jatkoimme omia hommiamme. Irroitin Pipsan satulasta hikisen huovan, jonka vein tamman karsinan oveen. Sen jälkeen aloin putsaamaan satulaa. Taru sai hommansa valmiiksi, joten hän lähti pois. Satula olikin likainen, joten putsaamisessa kesti. Lopulta sain satulan putsattua ja etsin siihen uuden punaisen huovan. Tämän jälkeen otin käsittelyyn suitset. Ne eivät olleet erityisen likaiset, joten sain putsattua ne nopeasti. Nyt Pipsalla oli kiiltävät varusteet, joilla kisata. Tammalla oli paljon suojia sekä muutamat pintelit. Heitin kaikki rikkinäiset ja huonot suojat roskiin. Jäljelle jääneet harjasin kovalla harjalla ja vein paikoilleen. Päätin viedä kaikki talviloimet kotiin pesukoneeseen ja tuoda ne sitten kaappiini.
Kiinnitin Pipsan käytävälle ja riisuin loimen. Koko hevonen oli onneksi jo kuivunut. Harjasin neidin läpi ja katsoin jalat tarkkaan. Jalat olivat onneksi kunnossa eikä niissä ollut lämpöä. Harjapakista etsin käsiini sakset. Leikkasin otsatukkaa lyhyemmäksi niin, että puoliverinen näkisi jotain. Lisäksi harja sekä häntä olivat päässeet kasvamaan. Leikkasin myös vuohiskarvat. Nyt koko hevonen oli siistitty. Lopuksi talutin Pipsan tarhaan ja lähdin kotiin.
|
|
|
Post by Destiny on Jun 20, 2014 16:05:13 GMT 2
Meiju K. 05.02.2014 Nuorten hevosten ratsastaminen on yleensä masokistin hommaa, ainakin jossain määrin. Olin kuitenkin harvinaisen iloisesti yllättynyt kivutessani tummanruunikon tamman selkään - toisaalta, yllätykseni oli jokseenkin käsittämätöntä, olihan minulla Pipsan puolisisko ja Sani se vasta on näppärä peli! - kun tämä nuori neiti viis vee seisoa jökötti paikallaan, odottaen rauhassa samalla kun minä säädin vielä kaikki hihnat kuntoon. Tarkoituksenanihan ei ollut muuta kuin kevyesti ratsastaa Pipsa läpi, sekä ottaa selvää tamman taitotasosta juuri sillä hetkellä.
Kevyin avuin tamma lähti eteenpäin, kävellen aktiivisesti, joskin kulmiin meneminen tuntui aluksi hieman hankalalta, tamman yrittäessä oikaista kulmia vaikka miten häntä ohjasin. Istunnalla sain tamman kuitenkin taipumaan kulmiin ja pikku hiljaa hän alkoi muutenkin taipumaan volteille ja ympyröille. Otimme käynnissä nopeita pysähdyksiä, sekä temmonvaihteluita, pakottaen tamman käyttämään päätänsä ja ottamaan takapuolta enemmän alle. Pyytäessäni tamman raviin, oli hän jo erittäin hyvin herkistynyt avuille ja Pipsan ravatessa rauhallisesti, mutta kuitenkin aktiivisesti, pystyin istumaan alas raviin ja jatkamaan tekemistä niin, sillä nuori hevonen selkeästi osasi kantaa ratsastajansa ilman mitään ongelmia. Keskityimme jälleen tempoon, sekä aktiivisuuden ylläpitoon, mutta myös pyöreyteen ympyröillä. Tamma kulki kauniisti ja pyöreänä, vaikkakin selkeästi häntä piti vielä tukea ja muistutella, mutta se sallittakoon nuorelle hevoselle. Valmistelin laukannostot perusteellisesti, varmistaen tamman siirtymisen 'kuin nappia painamalla' ja minun suureksi onnekseni, tamma suoritti tehtävän ilman suurempia ongelmia. Hymähdin hieman Pipsan yrittäessä kuumua, mutta syventämällä istuntaani ja jarruttamalla häntä hieman reisilläni tamma rauhoittui tekemiseen ja keskittyi vain ja ainoastaan laukkaamaan kauniissa tahdissa.
Lopetin harjoittelun oikein puhtaaseen ja kauniiseen laukannostoon, suunnaten rantatielle loppuverryttelyille. Varmuuden vuoksi laitoin tammalle vielä ratsastusloimen, jottei hän kovin kylmettyisi, ennen kuin lähdimme ravailemaan tielle. Rentona kulkeva puoliverinen oli suorastaan ilo ratsastaa ja saapuessamme talliin takaisin, olin pelkkää hymyä, eikä tuo hymy kadonnut minun purkaessa ja putsatessa tammaa. Näköjään Kisu tykkää jättää toimivia otuksia!
|
|
|
Post by Destiny on Jun 20, 2014 16:09:27 GMT 2
Jossu tarinoi Pipsan entisen hoitajan Jossun tarinoita:)
10. helmikuuta 2014 Astelen tallitietä pitkin. Olen menossa Metsälammen ratsutallille, tällä kertaa touhuamaan Metsälammen Piparminttu nimisen tamman kanssa. Se on hieman korkeampi kuin Myy, sillä säkää löytyy 173cm. Kun astun tallipihaan lumimyrsky alkaa. Lunta alkaa sataa kamalasti puutkin alkavat heilua. Juoksen tallin suojaan. Tapaan Sannan, joka taluttaa Esaa ulos.
- Huh tuolla ulkona on kylmä keli ja luntakin sataa, sanon.
- Ok, taidankin mennä maneesiin ratsastamaan, Sanna sanoo ja lähtee. Käyn hakemassa Pipsan riimun ja lähden Pipsan tarhaa kohti.
Tamma seisoo Ellan kanssa tarhan perällä. Huutelen Pipsaa, mutta se ei tule. Lähden kävelemään tarhan läpi. Kun saan tamman kiinni naksautan riimunnarun päitsiin ja lähden taluttamaan Pipsaa tarhasta ulos. Avaan tarhan portin ja suljen sen perässäni. Pipsa kävelee kiltisti vierelläni.
Talutan Pipsan päätallin käytävälle. Naksautan riimunnarut molemmin puolin ja lähden hakemaan harjoja.
Otan sinisen harjapakin hyllyltä, jossa lukee harjapakit. Lähden takaisin Pipsan luokse.
Otan pakista kumisuan. Alan pyörittelemään Pipsaa kumisualla. Pipsa on vähän likainen, mutta se ei haittaa, sillä olen kävellen ja minulla vaikka kuinka paljon aikaa. Hetken päästä Pipsa alkaa näyttää puhtaalta, tunnustelen vielä, että Pipsassa ei varmasti ole hiekkaa tai mitään likaa. Alan selvittämään jouhia. Ne eivät ole kovin takuilla ja saan ne nopeasti selvitettyä. Otan pakista kaviokoukun ja nostan oikean etujalan. Pipsalla on kavioissa isot jääpaakut ja minulla meneekin kauan niiden pois otossa. Vien pakin takaisin. Irrotan Pipsan ja lähden viemään tammaa ulos.
Tuntuu hirveän pieneltä Pipsan vieressä. Sanna tulee juuri maneesista pois.
- Moi onko maneesi vapaa? Kysyn.
- Taitaa olla mene vain, Sanna sanoo ja lähden maneesille päin. Avaan ison liukuoven ja talutan Pipsan sisään. Kävelytän Pipsaa hetken. Sitten alan tekemään pysähdyksiä ja ympyröitä. Pipsa kävelee kiltisti vierellä, välillä vähän kiukkuilee, mutta muuten menee kiltisti. Pyydän Pipsaa nostamaan ravin ja lähden juoksemaan tamman vierellä. Kun olemme juosseet molempiin suuntiin, annan Pipsalle porkkanan taskustani. Pipsa rouskuttaa sen tyytyväisenä. Kävelemme vielä hetken ja sitten lähdemme tallille päin.
Vien Pipsan omaan karsinaansa ja riisun tammalta riimun.
- Viitsitkö antaa päätallin hevosille heinät tuossa on heinäkärry, Sanna sanoo ja lähtee. Täytän kärryn heinillä ja lähden jakamaan niitä. Kun ne on jaettu, lähden Sannan talolle päin.
Kaadan kahvia mukiini ja pistän päälle maitoa. Olen yksin huoneessa, kunnes Emma ja Vilja tulevat.
- Moi! Emma huudahtaa.
- Hei mistä te tulette? Kysyn.
- Oltiin maastossa entä sinä? Tytöt kysyvät.
- Olin taluttelemassa Pipsaa, sanon ja lähden.
Avaan satulahuoneen oven ja nappaan syliini Pipsan satulan. Alan hinkkaamaan ´satulaa. Lopulta siitä tulee kiiltävä. En keksi enää tekemistä, joten lähden.
12. helmikuuta 2014
Post by Guest on Feb 12, 2014 at 3:42pm
Kello on viisi kun kävelen tallille päin. Sanna oli sanonut, että kaikki jotka haluavat saavat tulla tallille päiväksi ahkeroimaan ja kaikki tehdään hoitsujen kanssa.
Noin puoli kuudelta olen tallin pihassa ja pari muutakin on + Sanna. Sanna avaa tallinoven ja sanoo, että jakakaa hoitsuille väkirehut. Avaamme rehuvaraston oven ja otamme hoitsujemme astiat. Annostelen väkirehut Pipsan sankoon ja pistän mukaan kaksi omenaa, Sannan ohjeiden mukaan. Lähden päätallia kohti parin muun kanssa. Jasu avaa päätallin oven ja menemme sisään. Avaan Pipsan karsinanoven ja pistän ämpärin karsinan lattialle. Sanna kutsuu kaikki juomaan kahvia, siksi aikaa kun hevoset syövät.
Sannan keittiössä on kodikasta. Ikkunasta näkee kuinka lumihiutaleet tippuvat maahan, pakkasta on 10 astetta. Hörpin kahviani hiljalleen, kunnes Sanna sanoo, että kaikki viemään hevosia ulos. Nappaan mukaani Pipsan riimun ja lähden kohti Pipsan karsinaan.
Laitan riimun Pipsan päähän ja lähden taluttamaan Pipsaa ulos.
Talutan Pipsan tarhaan ja päästän sen vapaaksi. Suljen portin huolellisesti ja lähden talliin.
- Siivotkaa karsinat! Sanna huutaa , kun seisomme muiden kanssa käytävällä. Käyn hakemassa välineet.
Alan lapioimaan lantaa kottikärryihin. Kun olen siivonnut karsinan lakaisen käytävän ja putsaan Pipsan juoma ja ruokakupin. Pian saammekin hakea hevoset sisälle.
Noin 15 minuutin löydän itseni harjaamasta Pipsaa. Harjaan Pipsaa pitkin rauhallisin vedoin, tamma tuntuu nauttivan. Selvitän jouhet, joissa riittääkin työtä. Saan sen kuitenkin hetken väkerryksen jälkeen hyväksi. Putsaan vielä kaviot ja sitten nostan satulan Pipsan selkään. Kiristän vyötä hiljalleen. Nostan ohjat kaulalle ja suitsin Pipsan rauhallisesti. Laitan Pipsan hetkeksi kiinni, sillä varustan Pipsan. Menemme maneesiin ratsastamaan Iidan ja Emman kanssa. Lähden taluttamaan jännityksen valtaamana Pipsaa maneesiin.
Vedän satulavyön kireälle ja laitan vasemman jalkani jalustimeen. Hyppään selkään nopeasti ja alan säätämään jalustinhihnoja. Puristan pohkeeni kevyesti Pipsan kylkiin ja tamma lähtee kävelemään uralle. Kävelemme molempiin suuntiin. Teemme pysäytyksiä, ympyröitä ja erilaisia taivutteluja. Nostan ravin ja lähden keventämään. Vaihdan suuntaa täyskaarrolla ja ravaan toiseenkin suuntaan. Pipsa on mielestäni oikein mukava ja pitääkin kehua ratsastuksen jälkeen Desille, minkälaisen kultakimpaleen on Metsikseen tuonut. Siirrän Pipsan käyntiin ja annan tamman kävellä pitkin ohjin. Aksu yrittää piehtaroida ja Iida komenteleekin Aksua paljon. Pian nostamme ja harjoitusravin ja laukkaamme pitkät sivut. Pipsan laukka on iso ja minun alussa totuteltava kunnolla Pipsan laukkaan. Kun vaihdamme suuntaa Aksu heittäytyy piehtaroimaan. Iidalle ei onneksi käy mitenkään ja tyttö pääsee jatkamaan. Kun Pipsan laukkaan tottuu, tamma on aivan ihana. Loppuverryttelytkin menevät hyvin ja laskeudun ratsailta hyvillä mielin. Nostan jalustimet ja lähden taluttamaan Pipsaa talliin.
Vien Pipsan karsinaansa ja riisun varusteet tammalta. Haen lämpimän fleese-loimen ja heitän sen Pipsan selkään. Laitan hihnat kiinni ja jätän Pipsan syömään päiväruokaansa. Sitten lähden.
15. helmikuuta 2014 Herään puoli kymmeneltä, on lauantai aamu. Pakkasta on 10 astetta ja lunta on paljon. Otan tietokoneeni ja katsahdan viestejä. Snuffelta on tullut viesti " Moi tulisitko tänään minun ja Foggyn kanssa maastoon, voitas jättää satulat pois". Vastaan, että käy hyvin ja lähden pukemaan. Pistän hiukseni pitkälle letille ja menen syömään aamupalaa. Teen kahvin ja kaksi voileipää. Syön ne ja lähden eteiseen. Olemme sopineet Snuffen kanssa, että Snuffe kävelee minun pihaani ja mennään minun autollani. Pian Snuffe täriseekin pihassa.
- Moi hyppää autoon, sanon ja avaan auton ovet. Hyppää autoon ja käynnistän sen.
Parkkeeraan auton pihaan ja tulemme Snuffen kanssa autosta ulos. Lähdemme hakemaan hevosia. Otan punaisen riimunnarun ja lähden tarhoille.
Huudahdan Pipsalle joka laukkaa, tamma suuntaa portille. Avaan portin ja naksautan lukon kiinni päitsiin. Lähden taluttamaan Pipsaa talliin.
Snuffe harjaa jo Foggya karsinassa. Talutan Pipsan karsinaansa ja sidon sen kiinni kalteriin. Haen harjat ja suitset. Harjaan Pipsan kokonaan huolellisesti ja putsaan kaviotkin. Nostan ohjat kaulalle ja suitsin Pipsan. Varustan itseni ja Snuffekin on jo valmis. Lähdemme taluttamaan hevosia ulos.
Otan jakkaran mukaani ja hyppään Pipsan selkään. Lähdemme kävelemään harjulenkille. Pipsa lönkyttää rauhallisesti Foggyn edessä¨. Hetken päästä nostamme ravin. Pipsa lähtee mukavan reippaaseen raviin ja Foggy seuraa perässä. Hetken päästä siirrämme hevoset käyntiin ja siirrymme laukka pellolle. Pipsa nostaa rauhallisen laukan ja laukkaa isoin askelin. Pipsa alkaa tuntua hikiseltä, joten lähdemme kävelemään tallille päin. Annan Pipsalle pitkät ohjat. Kävelemme tallin pihaan. Snuffe menee vielä maneesiin, mutta minä laskeudun alas ratsailta. Lähden taluttamaan Pipsaa talliin.
Talutan Pipsan karsinaansa. Avan remmit ja riisun suitset tammalta. Vien suitset oikealle paikalleen. Haen fleeseloimen ja laitan sen Pipsan selkään. Laitan riimun Pipsan päähän ja lähden taluttamaan sitä ulos. Pipsa kävelee rennosti vierelläni.
Päästän Pipsan vapaaksi ja suljen portin perässäni.
Tallissa näen Sannan.
- Moi voitko taluttaa kolmen tunnilla Aksua? Sanna kysyy.
- Joo, sanon ja katsahdan kelloa se on puoli kolme. Haen Aksun sinisen riimun ja lähden hakemaan oria tarhasta.
Hetken päästä löydän itseni kiertämästä kehää Aksu vieressäni. Tunnilla mennään vain käyntiä ja Iida tulee puolessa välissä tallille.
- Iida haluatko tulla taluttamaan Aksua, kun minun pitää lähtee? Kyselen.
- No voinhan minä, Iida sanoo ja annan tytölle Aksun narun. Käyn hakemassa kamani ja lähden.
|
|